TIPS DIET KONSISTEN

SAYA SEBELUM NI, DAH CUBA DIET TAPI GAGAL KURUSKAN BADAN.

INI RAHSIA SAYA BERJAYA KURUS SELEPAS LAHIRKAN ANAK KE 5

Kisahnya macam ni..

Saya Azie..

Selepas berkahwin dan bersalin anak ke 3 saya makin sukar nak turunkan berat badan dan masalah buncit. Masalah saya di bahagian perut,lengan juga peha yang buatkan berat saya susah turun.

Sampaikan kawan-kawan dan mertua tanya saya mengandung ke?.. Malu lah saya nak jawab. Sampaikan dua tiga orang tanya memang saya kena buat sesuatu lah..

Saya cuba bersenam tapi gagal tak ada perubahan.

Saya cuba diet IF(interminttent fasting),ATKINS dan ambil produk kurus dari dalam dan luar negara pun tak berhasil. Saya beli korset tapi tak selesa rasa lemas nak bernafas seharian.

Saya stress dan kecewa sebab dah cuba macam-macam,tapi masih tak berjaya kurus. Suami pula tegur pasal badan saya lagi lah tekanan.

Dipendekan cerita.. Saya terbaca 1 artikel kajian dalam internet semasa mencari petua kurus badan. Kajian ni menerangkan pasal 1 spesis buah yang bantu menurunkan berat badan.

Sebelum Saya Cerita Lebih Lanjut, Kena Tahu Dulu Punca Berat Badan Susah Turun. Sebabnya Buah Ni Ada Kaitan Dengan Masalah Susah Turun Berat Badan.

Punca utama seseorang itu susah menurunkan berat badan adalah disebabkan oleh Metabolisma badan yang rendah.

Metabolisme badan akan mula menurun seiring peningkatan umur. Apabila usia meningkat, keanjalan otot juga merosot dan paras lemak badan meningkat.

Metabolisma ni fungsi dia menukarkan makanan yang kita makan menjadi tenaga (rajah 1).setiap orang kadar metabolisma dalam badan berbeza-beza.

Proses metabolisma(rajah 1)
Perbezaan Metabolisma

Pernah tak korang jumpa orang macam ni.

1.Orang yang makan banyak tapi berat tak naik-naik (Metabolisma A)

2.Orang yang makan sikit tapi berat badan susah turun malah makin naik (Metabolisma B)

Ni lah punca ada orang makan banyak tapi tak gemuk-gemuk. Sebab metabolisma badan dia tinggi.

Makanan yang dia makan bertukar menjadi tenaga, dia tak gemuk sebab lemak yang terhasil kurang sebab dah dibakar jadi tenaga.

So, nak turunkan berat badan, perkara utama sekali yang perlu kita buat adalah…

FIRST.. Naikan metabolisma badan.

Bukan Bersenam.

Bukan Diet.

Sebab apa saya kata macam tu?

Sebabnya, selagi metabolisma kita rendah diet la macam manapun. Berat kita memang takkan turun macam apa yang jadi pada saya dulu. Ada yang turun sikit naik cepat sebab metabolisma rendah.

Tapi soalnya macam mana nak naikan metabolisma ni?

Ni lah spesis buah yang saya sebut tadi. Spesis mangga yang saya jumpa kajiannya di internet dan paling berkesan untuk naikan metabolisma badan.

Korang pernah nampak tak buah mangga ni?

Haa.. Buah ni kalau korang nak tahu namanya buah Mangga Afrika( Irvingia Gabonensis ).

Kajian daripada Universiti Of Cameroon telah mengesahkan bahawa mangga afrika mampu untuk membantu menurunkan berat badan.

Ini kajian yang di buat oleh universiti tersebut.

Terjemahan: Mangga Afrika (Irvingia Gabonesis), menurunkan berat badan & meningkatkan metabolisma.

Hasil kajiannya..

Dalam kajian ini 50 orang dewasa diminta untuk makan buah mangga afrika berturut-turut selama 10 minggu.

Ini apa yang berlaku kepada mereka..

Berat awal 97.9kg

Total berat yang turun dalam masa 10 minggu ni adalah = 12.8kg boleh tengok jadual di bawah.

Mangga afrika yang sudah di proses

Tapi masalahnya sekarang kat mana nak dapat buah mangga afrika ni di Malaysia?

Saya cuba cari selidik lebih lanjut pasal mangga afrika di Malaysia..dan.. ha..!

Saya jumpa ada Syarikat Tempatan yang import buah mangga afrika ni dari oversea.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *