TESTIMONI DIET BERKESAN

Saya AiniS merupakan seorang surirumah sepenuhnya dan umur 35 tahun.

Aini dah ada 4 orang anak. Apa yang aini nak kongsikan ni kisah penderitaan saya yang aini tanggung selama ni. 
Aini mempunyai masalah berat badan yang naik mendadak selepas bersalin. Memang ni ialah dilema seorang wanita apabila lepas bersalin.

Sejak lahirkan anak sulong ni saya mula perasan berat dah makin naik. Memang saya dah mula risau dah.
4 tahun kemudian selepas lahirkan anak yang kedua iaitu anak perempuan aini memang sangat ketara berat badan naik dengan lebih mendadak lagi. 

Bukan Aini tak cuba nak turunkan berat badan. Aini dah cuba macam-macam. 

Aini cuba bersenam. Aini cuba ikut menu pemakanan yang betul. Dah cuba juga untuk memakai korset.

Aini dah pun cuba produk kurus lain tapi tak menjadi. 

Makanan dan minuman Manis pun dah cuba pantang tapi turun sikit je selama 3 bulan lepas tu naik semula berat tu.

Tapi kesannya masih sama berat tak turun.

Memang rasa kecewa dan stress sangat. Aini dah buntu nak buat macam mana lagi.

Aini cuba untuk kaji dan buat research sikit berkenaan punca berat susah nak turun ni.

Kenapa orang perempuan susah nak turun berat badan? Punca utamanya lepas bersalin.

Aini juga ada kaji perbezaan Lelaki dan Perempuan ni. 

Orang Lelaki makan banyak mana pun badan tetap kurus. Tak macam orang Perempuan yang makan sikit saja pun. Badan dah cepat naik dan nampak gemuk.

Aini ada terjumpa jawapan ni di satu wikipedia tentang pendedahan ‘New Human Physiology’, tulisan Profesor Erik Paulev & Prof. Gustavo Zubeita. tentang penurunan metabolisme.

Berdasarkan kajian lepas bersalin salah satu faktor metabolism badan kita mula menurun. Sebab tu berat badan susah nak turun walaupun dah pantang macam-macam.

Penurunan metabolisma perempuan berlaku lebih mendadak, berbanding lelaki.
Apa yang saya dah dah faham pasal kajian ni semakin bertambah umur,semakin menurun metabolisma.
Rujuk graf di bawah.
Warna oren ialah kadar metabolisma wanita.
Warna hijau ialah kadar metabolisma lelaki.

Nampak tak, metabolisma wanita lebih rendah berbanding lelaki ?

Apa kaitan metabolisma dengan berat badan ?

Aini beri contoh untuk anda faham.
Orang yang makan banyak, tapi susah gemuk 

  • Orang ini metabolismanya tinggi.
  • Makanan yang dia makan, bertukar jadi tenaga.
  • Jadi, dia tak gemuk, sebab tak ada lemak terhasil.

Orang yang makan sikit, tapi senang gemuk & susah turun ?

Jadi, langkah pertama untuk kuruskan badan ialah :

PERTAMA → Naikkan metabolisma dulu.

BUKAN DIET dan BERSENAM.

metabolisme

Metabolisma ini ibarat mesin yang menukarkan makanan yang kita makan menjadi tenaga. Setiap orang kadar tahap metabolisma dalam badan berbeza-beza.

Mesti korang pelik kan sebab apa orang ni makan banyak tapi tak gemuk-gemuk.

Ini adalah disebabkan Metabolisma dalam badan dia Tinggi.

  1. Tak perlu amalkan ubat ubatan yang merbahaya dan beracun.
  2. Tak perlu bersenam setiap hari sampai pergi gym 24 jam.
  3. Tak perlu Diet pelik pelik sampai terpaksa tahan diri daripada makan minum




1. Sarapan pagi
Setiap pagi saya akan pastikan benda pertama masuk ke dalam mulut adalah air masak. Minum air masak segelas atau dua gelas sebelum solat subuh. Selepas itu boleh mula sarapan.

Jujur 2 minggu pertama saya makan OAT KOSONG. Hahaa. Tiada susu, kurma, atau buah. Oat dan air suam sahaja. Dia punya rasa ya tuhan. Tujuan 2 minggu pertama adalah nak potong makanan yang bergula.
Selepas dua minggu pertama saya mula makan oat bersama susu gabung, kurma, kismis. Jam 6-9 pagi masa sesuai untuk sarapan.

jumpa hasil kajiannya….

Dalam kajian ini 50 orang dewasa diminta untuk makan buah mangga afrika berturut-turut selama 10 minggu.

Ini apa yang terjadi…

Berat awal ➜ 97.9kg
Minggu ke-4 berat turun menjadi ➜ 94.3kgMinggu ke-8 berat menurun lagi menjadi ➜ 89.7kgSelepas minggu ke-10 masih lagi menurun menjadi ➜ 85.1
So total berat yang turun dalam masa 10 minggu ni adalah = 12.8kg.

Tapi masalahnya sekarang kat mana nak dapatkan Buah Mangga Afrika ni?

Aini cuba cari di internet dan jumpa 1 syarikat ni yang import Buah Mangga Afrika ni.

Apa yang Bestnya :
1. Syarikat ni dah adun buah mangga afrika ni dalam 1 formula dan mengikut sukatan yang betul daripada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).
2. Syarikat ni juga dah adun sekali dengan bahan-bahan lain yang memang sangat membantu untuk menurunkan berat badan seperti Lemon, asam keping & daun teh.

Produk ni diformulasikan dan diberi nama LEMONTAB

Ini bahan-bahan dalam Lemontab. Lihat ada Irvingia Gabonensis tu la Mangga Afrika.

Aini cuba google dan search youtube pasal produk ni, rupa-rupanya produk ni pernah disiarkan di TV3, Baru-baru ni pun dah disiarkan di Wanita Hari Ini.

Mula-mula tu memang Aini tak berapa yakin nak cuba Lemontab ni, yela macam-macam yang saya fikir takut rosak buah pinggang la & takut ada side efek yang lain yang boleh membahayakan saya.

Tapi ini 3 sebab yang meyakinkan saya untuk cuba Lemontab.

1. Lemontab telah di luluskan Biro Farmasi Kebangsaaan / Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

2. Lemontab telah disahkan Halal oleh JAKIM.

3. Banyak testimoni yang telah terkumpul yang mengatakan berkesan.

Jadi, ini semua buat Aini betul-betul bertambah yakin nak cuba produk LEMONTAB ni.

(Hari-hari Aini akan ambil 2 biji tengahari dan 2 biji lagi malam)
Apa jadi sepanjang pengambilan ?
tak ada apa-apa kesan sampingan berlaku.
Tak ada cirit.Tak ada pening-pening.
Tak ada sebarang ‘side effect’.
aini rasa macam biasa.
Apa jadi sepanjang 2 minggu pertama pengambilan ?
Pertama kali rasa dia sangat best sedap. Tak ralat nak kunyah rasa masam manis lemon je. seminggu awal ni belum ada ape tanda lagi. Logic lah kan bukan magic terus turun berat.
Minggu ke 2 akak rasa 3 perubahan ni.

1. Mudah membuang (lawas)

Bukan cirit. Tapi setiap pagi mesti membuang. Selesa perut.
Tak berangin (bloated).
Tak sembelit.Mungkin sebab lemon tu, dia detox kot,kan ?

2. Rasa ringan badan 
Bila mudah membuang, badan rasa ringan dan cergas.Nak buat kerja rumah, nak bergerak, tak rasa lemau.

3. Badan rasa bertenaga
Ingat lagi pasal orang yang metabolisma tinggi ?Bila metabolisma tinggi, makanan bertukar jadi tenaga.
So herba lemontab ni, buat aini bertenaga nak buat kerja-kerja kemas rumah, jaga anak, pergi kerja, dll.
Selepas 3 minggu, aini terkejut.

Berat aini dah mula turun lepas habis makan sebotol LEMONTAB turun 3 kg . Nak turun berat pun susah dulu.

Aini dah mula seronok sebab abang puji nampak makin susut, kawan-kawan dan saudara mara yang datang rumah pun dah mula tegur aini dah nampak slim sikit.

Boleh dah bergaya semula macam sebelum kawin sebab baju-baju dalam almari tu dah muat balik.
Kawan-kawan ada juga bertanya bertanya rahsia. Aini bagitau amalkan LEMONTAB set 2 bulan baru habis sebulan ada lagi baki 2 botol.
Dulu dah cuba macam2..diet bagai nak gila pun badan tak mahu turun..senam hiking lagi.. beli korset tapi takde kepentingan pun. Syukur sangat dengan Lemontab.

Jadi, itulah kisah aini dengan produk Lemontab ni.aini memang rekemen produk ni kepada korang.

Dua sebab aini rekemen :Satu, sebab aini dah kaji sebelum beli.
Aini dah kaji betul-betul sebelum beli sebab nak pastikan makan suplement yang selamat. Dan kedua, aini dah tengok sendiri kesannya pada aini.

aini dah kurus sekarang, berbanding dulu.Memang berkesan. Alhamdulillah.
” kak aini, berapa botol patut saya ambil ? “aini sarankan mula cuba dengan set 4 botol sebab jimat kos tahan 2 bulan.
Macam aini, 2 minggu awal tu belum turun lagi.(tapi badan dah lawas, ringan badan & bertenaga )
Minggu ketiga baru start turun.
3 minggu ni macam lama. Tapi, kalau nak dibandingkan sebelum ni, bertahun cuba macam-macam, tapi tak kurus-kurus, 3 minggu ni kejap ja.
“kak aini, kat mana saya nak beli lemontab ni ? “
Aini tak jual lemontab ni taww….
Tapi kalau korang serius nak cuba, Aini pernah deal baik punya dengan staff syarikat lemontab ni nama Zie. Dia lah yang bantu aini dari awal sampai sekarang. Dia guide aini sampai berjaya..

2 IN 1 DIET HEALTY

bagaimana memulakan diet anda

Setiap orang memiliki komposisi tubuh yang berbeda-beda. Ada yang memiliki banyak lemak dan ada yang memiliki banyak otot. Dari komposisi ini jenis diet yang dipilih pun bervariasi dan disesuaikan dengan kebutuhan. Berikut beberapa jenis diet yang bisa dicoba untuk menurunkan berat badan.

  1. Intermittent fasting

Salah satu jenis diet yang paling banyak dilakukan oleh masyarakat hingga sekarang adalah intermittent fasting. Diet ini dipilih karena bisa dijalani dengan mudah. Tidak terlalu banyak aturan makan yang harus dipatuhi. Jenis makanan yang dikonsumsi pun tidak dibatasi, berbeda dengan jenis lainnya yang akan dibahas pada nomor selanjutnya.

Diet ini melakukan pembatasan jam makan saja. Sama halnya puasa pada umumnya, tapi pada diet ini air putih masih diperbolehkan karena tidak ada kalorinya. Diet ini biasanya dilakukan dengan tidak sarapan atau makan sekitar pukul 12.00. Selanjutnya jendela makan akan berjalan selama 8 jam atau kurang dari itu lalu puasa lagi.

Manfaat dari diet ini adalah membatasi jumlah kalori yang masuk ke dalam tubuh. Selanjutnya ada kemampuan untuk menurunkan penuaan, meningkatkan sensitivitas insulin, sehingga meningkatkan fungsi dari otak.

  1. Diet berbasis tumbuhan (vegetarian)

Diet dengan basis tumbuhan memiliki cukup banyak manfaat untuk tubuh karena bisa menurunkan berat badan dengan mudah. Diet ini tetap memberikan rasa kenyang karena tumbuhan dan buah mengandung cukup banyak serat. Selain itu kacang-kacangan juga mengandung lemak yang menyenangkan.

Diet ini mampu mengontrol berbagai jenis kondisi kronis di tubuh seperti diabetes dan juga kanker. Sayangnya, tidak semua tumbuhan memiliki kandungan nutrisi yang lengkap. Pada kondisi tertentu, mereka harus tetap memikirkan masalah defisit nutrisi yang hanya bisa didapatkan dari sumber hewani seperti omega-3, vitamin B12, seng, kalsium, dan vitamin D.

  1. Diet rendah karbohidrat

Diet rendah karbohidrat ada banyak dan salah satu yang paling banyak digunakan adalah jenis diet ketogenic. Diet ini membatasi konsumsi karbohidrat harian hanya sekitar 25-50 mg saja. Diet ini mencukupi kebutuhan kalori lebih banyak dari lemak dibandingkan protein yang hanya sekitar 25-30% dari total kalori.

Salah satu manfaat dari diet jenis ketogenic ini adalah penurunan berat badan dengan sangat cepat. Pada beberapa orang, diet ini agak tidak cocok karena memicu keto flu yang cukup mengganggu seperti terasa mual dan pusing. Selain itu, mengonsumsi lemak terlalu banyak juga bisa memicu naiknya kolesterol di dalam darah.

  1. Diet paleo

Diet jenis paleo ini menekankan pada pola makan pada manusia purba. Pendiri diet ini menganggap kalau masalah kesehatan yang muncul sekarang muncul karena ada western diet yang salah. Oleh karena itu kembali ke pola makan di masa lalu sangat dianjurkan untuk membuat tubuh jadi lebih sehat dan berat badan mudah turun.

Diet jenis ini baik untuk menurunkan berat badan dan mencegah terjadinya masalah pada tubuh seperti penyakit kronis lainnya. Anda bisa melakukan diet ini setiap hari dan mulai mengurangi apa saja yang diproses dahulu, nasi dan sejenisnya, dan produk olahan susu. Makanlah daging tanpa lemak, sayur, dan buah saja.

  1. Diet rendah lemak

Mengurangi konsumsi lemak berlebihan memang bisa menurunkan berat badan. Lemak memiliki kalori dua kali lebih besar dari nutrisi lain seperti karbohidrat. Itulah kenapa pembatasan lemak dilakukan untuk mencegah terjadinya makan berlebihan.

Diet ini sedikit sulit untuk dilakukan dalam jangka waktu panjang. Beberapa efek samping seperti masalah ara hormon, penyerapan nutrisi, dan kesehatan sel  bisa saja terjadi.

  1. Diet mediterania

Diet mediterania lebih banyak berfokus pada ikan, minyak sehat, buah, sayuran, biji-bijian, kacang-kacangan, dan juga beberapa jenis sayuran berpati. Beberapa makanan yang harus dikurangi adalah olahan susu, telur, dan berbagai jenis daging khususnya daging merah. Berbagai jenis minyak komersial tidak bisa dipakai karena dianggap tidak sehat.

Manfaat dari diet ini adalah menjaga kesehatan tubuh, bukan untuk menurunkan berat badan. Kalau Anda ingin menjalankan diet ini dan mengurangi asupan kalori yang masuk, kemungkinan besar akan terjadi penurunan berat badan. Oh ya, diet ini tidak ada batasan apa pun selain di atas, jadi tetap kontrol makan dengan baik.

  1. DIET DASH

Diet DASH diciptakan untuk mereka yang mudah sekali mengalami hipertensi. Dengan mengonsumsi makanan yang dianjurkan, tekanan darah bisa dikontrol dengan baik. Diet DASH hanya mengonsumsi makanan seperti berbagai buah, sayuran, dan daging tanpa lemak. Makanan yang harus dikurangi adalah yang asin, manis, dan berlemak.

Diet ini tidak digunakan untuk menurunkan berat badan. Namun, beberapa orang melaporkan kalau berat badan mereka juga mengalami penurunan. Pembatasan garam memang bermanfaat untuk tubuh. Namun, kalau berlebihan bisa memicu kekurangan sodium yang berbahaya karena bisa memicu resistensi insulin.

Inilah beberapa jenis diet terbaik yang bisa Anda lakukan untuk menurunkan berat badan dan bisa tumbuh dengan sehat. Dengan melakukan salah satu diet yang sesuai di atas, Anda bisa memiliki bentuk tubuh yang diinginkan dan juga memiliki tubuh yang cenderung lebih sehat dari sebelumnya. Dari beberapa jenis diet di atas, mana yang ingin Anda coba?sekian dulu dari mr.cons

TIPS DIET KONSISTEN

SAYA FRUST SEBELUM NI, DAH CUBA DIET TAPI GAGAL KURUSKAN BADAN.

INI RAHSIA SAYA BERJAYA KURUS SELEPAS LAHIRKAN ANAK KE 5

Kisahnya macam ni..

Saya Azie..

Selepas berkahwin dan bersalin anak ke 3 saya makin sukar nak turunkan berat badan dan masalah buncit. Masalah saya di bahagian perut,lengan juga peha yang buatkan berat saya susah turun.

Sampaikan kawan-kawan dan mertua tanya saya mengandung ke?.. Malu lah saya nak jawab. Sampaikan dua tiga orang tanya memang saya kena buat sesuatu lah..

Saya cuba bersenam tapi gagal tak ada perubahan.

Saya cuba diet IF(interminttent fasting),ATKINS dan ambil produk kurus dari dalam dan luar negara pun tak berhasil. Saya beli korset tapi tak selesa rasa lemas nak bernafas seharian.

Saya stress dan kecewa sebab dah cuba macam-macam,tapi masih tak berjaya kurus. Suami pula tegur pasal badan saya lagi lah tekanan.

Dipendekan cerita.. Saya terbaca 1 artikel kajian dalam internet semasa mencari petua kurus badan. Kajian ni menerangkan pasal 1 spesis buah yang bantu menurunkan berat badan.

Sebelum Saya Cerita Lebih Lanjut, Kena Tahu Dulu Punca Berat Badan Susah Turun. Sebabnya Buah Ni Ada Kaitan Dengan Masalah Susah Turun Berat Badan.

Punca utama seseorang itu susah menurunkan berat badan adalah disebabkan oleh Metabolisma badan yang rendah.

Metabolisme badan akan mula menurun seiring peningkatan umur. Apabila usia meningkat, keanjalan otot juga merosot dan paras lemak badan meningkat.

Metabolisma ni fungsi dia menukarkan makanan yang kita makan menjadi tenaga (rajah 1).setiap orang kadar metabolisma dalam badan berbeza-beza.

Proses metabolisma(rajah 1)
Perbezaan Metabolisma

Pernah tak korang jumpa orang macam ni.

1.Orang yang makan banyak tapi berat tak naik-naik (Metabolisma A)

2.Orang yang makan sikit tapi berat badan susah turun malah makin naik (Metabolisma B)

Ni lah punca ada orang makan banyak tapi tak gemuk-gemuk. Sebab metabolisma badan dia tinggi.

Makanan yang dia makan bertukar menjadi tenaga, dia tak gemuk sebab lemak yang terhasil kurang sebab dah dibakar jadi tenaga.

So, nak turunkan berat badan, perkara utama sekali yang perlu kita buat adalah…

FIRST.. Naikan metabolisma badan.

Bukan Bersenam.

Bukan Diet.

Sebab apa saya kata macam tu?

Sebabnya, selagi metabolisma kita rendah diet la macam manapun. Berat kita memang takkan turun macam apa yang jadi pada saya dulu. Ada yang turun sikit naik cepat sebab metabolisma rendah.

Tapi soalnya macam mana nak naikan metabolisma ni?

Ni lah spesis buah yang saya sebut tadi. Spesis mangga yang saya jumpa kajiannya di internet dan paling berkesan untuk naikan metabolisma badan.

Korang pernah nampak tak buah mangga ni?

Haa.. Buah ni kalau korang nak tahu namanya buah Mangga Afrika( Irvingia Gabonensis ).

Kajian daripada Universiti Of Cameroon telah mengesahkan bahawa mangga afrika mampu untuk membantu menurunkan berat badan.

Ini kajian yang di buat oleh universiti tersebut.

Terjemahan: Mangga Afrika (Irvingia Gabonesis), menurunkan berat badan & meningkatkan metabolisma.

Hasil kajiannya..

Dalam kajian ini 50 orang dewasa diminta untuk makan buah mangga afrika berturut-turut selama 10 minggu.

Ini apa yang berlaku kepada mereka..

Berat awal 97.9kg

Total berat yang turun dalam masa 10 minggu ni adalah = 12.8kg boleh tengok jadual di bawah.

Mangga afrika yang sudah di proses

Tapi masalahnya sekarang kat mana nak dapat buah mangga afrika ni di Malaysia?

Saya cuba cari selidik lebih lanjut pasal mangga afrika di Malaysia..dan.. ha..!

Saya jumpa ada Syarikat Tempatan yang import buah mangga afrika ni dari oversea.